5 πράγματα που δεν ήξερες για τη φιλία ανάμεσα στα παιδιά.

Ποιος είναι ο δικός σου πρώτος φίλος; Δεν είναι μαγικό το δέσιμο που έχετε σήμερα ακόμα κι αν δεν ταιριάζετε καθόλου;

Πρακτικά θα λέγαμε ότι αν γνωριζόσασταν σήμερα το πιο πιθανό είναι να μην κάνατε ποτέ παρέα, όμως το δέσιμο που έχετε και κρατάει δεκαετίες, σας κάνει κάτι σαν αδέρφια. Πότε όμως αισθανθήκατε για πρώτη φορά την έννοια της φιλίας; Πώς προέκυψε ο πρώτος σας φίλος και τι ρόλο έπαιξαν οι γονείς σας στα αισθήματα φιλίας που καλλιεργήθηκαν στην ψυχή σας. Συνάντησα τη Μάνια Ζηρίδη, ψυχολόγο εκπαίδευσης και μιλήσαμε για όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας γονιός που θέλει να αναθρέψει ένα παιδί “καλό φίλο”. Γιατί να σας πω κάτι, το να δώσεις το εφόδιο της φιλίας στο παιδί σου, είναι ίσως από τα πιο ουσιαστικά “καλά” που μπορείς να του κάνεις.

Μάνια, σε ποια ηλικία τα παιδιά αντιλαμβάνονται την έννοια της φιλίας;
Από τον  παιδικό σταθμό τα παιδιά κοινωνικοποιούνται και ενσωματώνονται στην ομάδα, παρά το γεγονός ότι τα παιδιά πριν τα 3 συνήθως παίζουν παράλληλα και όχι απαραίτητα μαζί με άλλα παιδιά. Στις μικρές ηλικίες συχνά διεκδικούν κάποιο παιχνίδι και αποκαλούν καλύτερο τους φίλο κάποιον με τον οποίον πέρασαν ένα μόνο απόγευμα.


Πώς τους δίνουμε εμείς το παράδειγμα (σωστό ή λάθος);
Ως γονείς δεν πρέπει να κρίνουμε άτομα  αλλά συμπεριφορές , και να ενθαρρύνουμε φιλίες και ένταξη σε  διαφορετικές παρέες. Είναι χρήσιμο να δίνουμε εμείς το καλό παράδειγμα, όντας εμείς οι ίδιοι κοινωνικοί και έχοντας έναν ευρύ κύκλο γνωριμιών. Τέλος είναι σημαντικό να  σεβόμαστε το χαρακτήρα του παιδιού μας και να αποδεχόμαστε τους ρυθμούς του και την προσωπικότητά του (π.χ. κάποια παιδιά χρειάζονται χρόνο προσαγωγής σε ένα νέο περιβάλλον).



Πώς το σχολείο μπορεί να καλλιεργήσει την έννοια της φιλίας;
Εμείς  στη Νέα Γενιά Ζηρίδη έχουμε δημιουργήσει ειδικά προγράμματα που ενθαρρύνουν την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων όπως είναι: μαθητές διαμεσολαβητές, πρόγραμμα συναισθηματικής νοημοσύνης από τον παιδικό σταθμό, team building δραστηριότητες, παιχνίδια συνεργασίας,  κλπ ώστε να καλλιεργείται η αξία της φιλίας.

Πώς πρέπει να αντιδράσει ένας γονιός όταν μάθει ότι το παιδί του τσακώθηκε με ένα άλλο;
Εμείς στη Νεα Γενια Ζηριδη έχουμε πρόγραμμα διαμεσολάβησης και ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων  όπου τα παιδιά μέσω διαλόγου και ειδικής διαδικασίας συμφιλιώνονται. Για να επιτευχθεί αυτό τα παιδιά αλλά και οι γονείς τους επιμορφώνονται και χρησιμοποιούν συγκεκριμένα εργαλεία, τεχνικές και φόρμες.

Ποιος είναι ο ρόλος του παιδαγωγού σε αυτή την περίπτωση;
Ο παιδαγωγός οφείλει να παραμένει ουδέτερος και να παραπέμπει τα παιδιά στη γωνιά διαμεσολάβησης ώστε να ενδυναμώνονται σταδιακά και να μαθαίνουν να λύνουν μόνα τους τις διαφορές τους μέσα από το διάλογο, υπενθυμίζοντας ποιες συμπεριφορές πχ βία  δεν είναι αποδεκτές. Την ίδια στάση είναι καλό να διατηρεί και ο γονιός.

Πώς εξελίσσεται η φιλία όσο μεγαλώνει ένα παιδί;
Καθώς μεγαλώνει ένα παιδί επιλέγει τους φίλους του βάσει ίδιου φύλου και  κοινών ενδιαφερόντων, συνήθως ενώ στην εφηβεία ένα παιδί ταυτίζεται με την παρέα του και σημαντικό ρόλο παίζει η εμπιστοσύνη και η αποδοχή.

 

Με όλη μου την αγάπη,

Μυρτώ

Leave a Reply

go to top